Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit is een opzoekboek waarin al die begrippen die horen bij de islam - zoals religieuze wetgeving, volksgebruiken of feesten - worden uitgelegd. Ook de betekenis van gewoonten binnen de islam ten aanzien van kleding, onderwijs, kunst of seksualiteit worden behandeld. Tevens wordt aandacht besteed aan internationale en Nederlandse islamitische organisaties.
Islam --- #gsdb3 --- 800 Collectie Vlaams Vredesinstituut --- 842 Media --- 845 Religie --- 846 Identiteit --- 846.1 Etniciteit --- 848 Demografie --- 860 (Vredes)cultuur --- 883.4 West-Azië --- 217 --- islam --- wereldgodsdiensten --- 217.0 --- woordenboek --- 297 --- Islam. Mohammedanisme --- #gsdb3. --- 800 Collectie Vlaams Vredesinstituut. --- 842 Media. --- 845 Religie. --- 846 Identiteit. --- 846.1 Etniciteit. --- 848 Demografie. --- 860 (Vredes)cultuur. --- 883.4 West-Azië. --- islam. --- wereldgodsdiensten. --- Islam. --- woordenboek. --- Islam. Mohammedanisme.
Choose an application
Iran (Perzië), 1979. Al achthonderd jaar is de famile van de rijke tapijthandelaar Aga Djan een van de meest invloedrijke families in de stad. Broers en zussen, neven en nichten, allemaal wonen ze vreedzaam samen in 'het huis van de moskee' en al zolang ze er wonen brengen ze de geestelijk leider van de moskee voort, de imam. Tot de westers georiënteerde Sjah van Perzië tijdens een revolutie wordt afgezet en ayatollah Khomeini aan de macht komt. Het land wordt verscheurd door terreur van radicale jihadisten. Vrienden worden vijanden. Liefde wordt haat. Zelfs Aga Djan kan het tij niet keren.
Dutch literature --- 217.9 --- Familiekronieken --- Iraanse revolutie --- literatuur ; verhalend --- 297*35 --- BPB0806 --- Désherbage --- Iran --- roman --- 297*35 Islam en het Westen --- Islam en het Westen --- Deselectie --- Islam in het Westen
Choose an application
Khalid Benhaddou is de verpersoonlijking van de 'rationele islam', een moderne islam die de westerse democratische regels en de Europese verlichtingswaarden wil verzoenen met de wijsheid van de Koran. Met dat ideaal werkt hij als imam in Gent en als coördinator van het Netwerk Islamexperten dat, in samenwerking met het departement Onderwijs, de radicalisering van moslimjongeren in Vlaanderen tegengaat.In dit boek vertelt hij hoe de Koran echt moet worden gelezen en niet letterlijk maar wel in zijn historische context moet worden begrepen. Hij spreekt over de extreme islam en zijn terroristische uitwassen en hoe je die concreet kan bestrijden. Hoe je jongeren weg kan houden van radicalisering. En hij houdt een warm pleidooi voor een 'mondiale verlichting van de islam', where east meets west.
Sociology of religion --- culturele diversiteit --- Islam --- Koran --- Human rights --- Islam en het Westen --- Islam en maatschappij --- BPB1702 --- islam --- Bee Collection --- Intégrisme religieux --- Religion --- 081 Godsdienst --- 217.6 --- maatschappij --- samenleving --- Sociaal werk --- 2 --- Religieus conservatisme --- Godsdienst --- islam in het westen --- Europa --- Deradicalisering --- Islam in het Westen --- fe --- uskonto --- náboženstvo --- vallás --- religión --- religioon --- godsdienst --- religie --- vjera --- religija --- religione --- reliģija --- religião --- náboženství --- religia --- религија --- reliġjon --- θρησκεία --- religion --- религия --- usutunnistus --- víra --- deismus --- светец --- теизам --- irreligiosità --- religiosità --- zbožnost --- věřící --- религиозност --- religiozita --- teismus --- деизам --- побожност --- světec --- kreacionismus --- panteismus --- Religionsgemeinschaft --- fideismus --- svatý --- vallási közösség --- Glaubensgemeinschaft --- pobožnost --- верници --- вера --- пантеизам --- fundamentalism religios --- vallási fundamentalizmus --- fundamentalizm religijny --- uskonnollinen fundamentalismi --- fundamentaliżmu reliġjuż --- religiöser Fundamentalismus --- integrismo religioso --- ζηλωτισμός --- religieus conservatisme --- religious fundamentalism --- vjerski fundamentalizam --- náboženský fundamentalismus --- fundamentalizëm fetar --- verski fundamentalizem --- religiös fundamentalism --- integralismo religioso --- религиозен фундаментализъм --- reliģiskais fundamentālisms --- religiøs fundamentalisme --- usuline fundamentalism --- náboženský fundamentalizmus --- religinis fundamentalizmas --- верски фундаментализам --- муслимански фундаментализам --- христијански фундаментализам --- верски фанатизам --- islámský fundamentalismus --- исламски фундаментализам --- θρησκευτικός φανατισμός --- θρησκευτικός φονταμενταλισμός --- fundamentalismo religioso --- fondamentalisme religieux --- náboženský extremismus --- religieus integrisme --- křesťanský fundamentalismus --- fondamentalismo religioso --- fundamentalisme --- верски екстремизам --- muslimský fundamentalismus --- религиозен фундаментализам --- vallásos fundamentalizmus --- islám --- ισλαμισμός --- Iżlam --- islamas --- islams --- islamismo --- iszlám --- ислям --- ислам --- mahomedanism --- islamism --- moslimský veriaci --- islámské náboženství --- sunita --- islámská církev --- mohammedanisme --- šíita --- mohamedanizmus --- muslimi --- muhamedanisme --- mohamedánstvo --- Mohammedanism --- muhameedlus --- suna --- muhamedānisms --- muslimské náboženství --- muhamettilaisuus --- mahometonybė --- mešita --- Muhamedanizëm --- Islam (jeugd) --- Islam en westerse maatschappij --- Crisis --- Cultuur --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Film --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- reiligiún --- bunúsaíochas reiligiúnach --- Ioslam --- Intégrisme religieux
Choose an application
In De gekleurde werkelijkheid beschrijft Corina Duijndam haar ervaringen met jongeren in buitenwijken in Parijs en Amsterdam. Ze kwam als 'vreemdelinge' in een Parijse banlieue terecht en bewoonde er een kamertje bij een Afrikaanse jongen, Oneboy. Nu woont ze in Osdorp. In beide wijken bouwde ze vriendschappen op met jongeren. Ze vertelt over Amal, die laat zien hoe het is om als jonge moslima met Marokkaanse roots in Nederland te wonen. En ze beschrijft hoe Adama, een knappe man, het ondanks de vooroordelen over jongeren uit de Franse buitenwijken probeert te maken: als fotomodel én als assistent op een middelbare school. In januari 2015 vonden de aanslagen op Charlie Hebdo plaats, en tien maanden later die op verschillende andere plekken in Parijs. Deze gebeurtenissen lieten de inwoners van Frankrijk en heel Europa in ontsteltenis achter. Wat betekent dit voor de jongeren?
Islam --- interculturaliteit --- migranten --- allochtone jongeren --- Community organization --- identiteit --- migrantenproblematiek --- multiculturele samenleving --- Islam ; Nederland --- Sociaal werk --- Multiculturele samenleving --- 325 --- Allochtonen --- Integratie --- België --- Parijs --- Amsterdam --- Jeugd --- Marokkanen --- Diversiteit --- Interculturaliteit --- Terrorisme --- Allochtoon --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Oudere --- Gemeenschap --- Film --- Autochtoon --- School --- Buurt --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Jongere --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
History of Europe --- anno 1100-1199 --- anno 1200-1299 --- anno 1000-1099 --- Christendom --- Christianisme --- Geschiedenis van de Middeleeuwen --- Histoire du Moyen Age --- Crusades --- Chivalry --- Crusades in literature --- Croisades --- Chevalerie --- Croisades dans la littérature --- Islam --- Appreciation --- 940.17 --- -940.18 --- Mohammedanism --- Muhammadanism --- Muslimism --- Mussulmanism --- Religions --- Muslims --- Church history --- Middle Ages --- Manners and customs --- Orders of knighthood and chivalry --- Civilization, Medieval --- Courtly love --- Feudalism --- Heraldry --- Knights and knighthood --- Geschiedenis van Europa:--1096-1492 --- History Europe Middle Ages Crusades (1096 - 1270) --- Chivalry. --- Crusades in literature. --- Crusades. --- Appreciation. --- 940.17 Geschiedenis van Europa:--1096-1492 --- Croisades dans la littérature --- 940.18 --- Appreciation of Islam --- History --- Relations --- Christianity --- Islam - Appreciation
Choose an application
Comparative religion --- Religious studies --- Comparatisme en religion --- Godsdienst --- Godsdienst [Vergelijkende ] --- Godsdiensten --- Religie --- Religion --- Religion [Comparative ] --- Religions --- Vergelijkende godsdienst --- Sectes --- Syncretisme --- Integrisme islamique --- Integrisme catholique --- Islam --- Hindouisme --- Sikhisme --- Bouddhisme --- Taoïsme --- Confucianisme --- Shinto --- #GGSB: Godsdiensten (dogmatiek) --- #gsdb3 --- 291 --- Godsdienstwetenschap: vergelijkend --- Godsdiensten (dogmatiek)
Choose an application
Christian heresies --- Christianity and other religions --- Islam --- Judaism --- 271.1 <44 CLUNY> --- 271.1 <44 CLUNY> Benedictijnen--Frankrijk--CLUNY --- Benedictijnen--Frankrijk--CLUNY --- Jews --- Religions --- Semites --- Mohammedanism --- Muhammadanism --- Muslimism --- Mussulmanism --- Muslims --- History --- Relations&delete& --- Christianity --- Religion --- Peter, --- Petrus, --- Peṭrus, --- Pierre le Vénérable, --- Pierre, --- Pietro, --- פטרוס, --- Bruis, Peter of, --- Bruis, Petrus de, --- Bruys, Peter of, --- Cluny (Benedictine abbey) --- Cluny, France (Benedictine abbey) --- Cluny Abbey --- Abbaye de Cluny --- Abbey of Cluny --- Cluny (France). --- Cluniacs --- History. --- Religious studies --- anno 1100-1199 --- anno 1000-1099 --- Cluny --- Relations --- Heresies, Christian --- Peter --- Heresy --- Christianisme --- Hérésie --- Judaïsme --- Histoire --- Brotherhood Week --- Heresies, Christian - History - Middle Ages, 600-1500 --- Judaism - Relations - Christianity --- Christianity and other religions - Islam --- Christianity and other religions - Judaism --- Islam - Relations - Christianity --- Christian heresies - History - Middle Ages, 600-1500 --- Peter, - the Venerable, - approximately 1092-1156 --- ABBAYES BENEDICTINES --- FRANCE --- JUDAISME --- EUROPE --- ISLAM --- EGLISE CATHOLIQUE --- CLUNY --- VIE RELIGIEUSE --- MOYEN AGE --- HISTOIRE --- 0600-1500 (MOYEN AGE)
Choose an application
Waar komt de schichtigheid van de mens over seksualiteit en de zichtbaarheid van het lichaam vandaan? Toen de prehistorische mens rechtop begon te lopen, kwamen het lichaam en de genitale kenmerken prominenter in beeld. Is dit dan de aanleiding geweest om zich te gaan kleden? De eerste vormen van lichaamsbedekking dienden aanvankelijk ter bescherming en ter versiering. Later werden Europese kolonisten geconfronteerd met de naaktheid van inheemse volkeren en dat zorgde voor een cultuurschok. Westerlingen waren immers al heel wat anders gewend! Ontblote borsten waren taboe, maar bij de inheemsen bestond geen enkele schroom. De grillige grenzen van de zichtbaarheid van het lichaam in de openbare ruimte zijn het hoofdonderwerp van dit boek. Zowel in het christendom, jodendom als de islam is 'schaamte' een heersend principe. Kuisheid en lust worden tegenover elkaar afgewogen. Een bloot lichaam en zedeloosheid wekken immers angst en onzekerheid op, en die moet worden bestreden door 'verhulling'. Dat heeft echter ook gevolgen voor de maatschappelijke verhoudingen, want religieuze normen bepaalden hoe mensen naar hun lichaam keken. “Opwinding is niet uit te roeien en het is een illusie te denken dat lichaamsbedekking van de ene sekse opwinding bij de andere sekse zou voorkomen ; bedekking kan opwindender zijn dan bloot.” In de loop der tijden zijn overal in de wereld kledingvoorschriften bedacht, vooral voor vrouwen: in het oude Japan was de achterkant van een onbedekte vrouwennek schaamteloos, in de Victoriaanse tijd moest een Europese vrouwenhiel onzichtbaar zijn en in het Midden-Oosten bleken vrouwenvoeten meestal minder opwindend dan vrouwenharen. Wie blote borsten of armen gewend is, kijkt er niet van op, maar wie zelf bedekt rondloopt vindt ze schokkend. Culturen en religies met eigen regels om weerbarstig bloot in toom te houden worden vandaag met verwarrend andere opvattingen geconfronteerd - van protest tegen bloot tot bloot als protest. Mineke Schipper laat in dit boek een verrassend licht schijnen op de geschiedenis van onze blote of bedekte zichtbaarheid.
History of civilization --- Philosophy and psychology of culture --- costume [mode of fashion] --- Clothing and dress. --- Clothing and dress --- Religious aspects. --- Social aspects. --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Cultuurgeschiedenis --- kostuum [wijze van mode] --- History --- Multiculturalism --- International --- Islam --- Judaism --- Male body --- Fashion --- Norms --- Religion --- Appearance --- Female body --- Book --- Christianity --- Islamic feminism --- Veil --- Emotions
Choose an application
Huit spécialistes retracent la fortune du terrorisme de l'Antiquité à l'après 11 septembre 2001. Quatre parties : La préhistoire du terrorisme - L'ère moderne, de 1789 à 1968 - Le terrorisme contemporain, de 1968 à nos jours (cette section, qui occupe près de la moitié du livre, met l'accent sur le terrorisme islamique) - Les écrits de la terreur (brève anthologie de textes littéraires, de manifestes, de discours et de textes programmatiques). [SDM]
International movements --- Polemology --- World history --- Terrorism --- Terrorisme --- History --- Religious aspects --- Islam --- Histoire --- Aspect religieux --- 323.28 --- 343.33 --- 241 Hedendaagse wereldproblemen --- Politieke terreur. Geweld in de politiek. Politiek geweld. Terrorisme --- Internationaal terrorisme --- History. --- 343.33 Internationaal terrorisme --- 323.28 Politieke terreur. Geweld in de politiek. Politiek geweld. Terrorisme --- Terrorism - History
Choose an application
Des textes écrits entre janvier 2000 et fin 2005 : le 11 septembre, la guerre en Afghanistan, l'instauration en Italie d'un régime de populisme médiatique... C'est dire si, depuis la fin du dernier millénaire, l'humanité a évolué à reculons d'une manière dramatique. Ce livre ne propose pas tant de recommencer à aller de l'avant que d'arrêter, au moins un peu, ce mouvement de recul.
Decline of civilization --- Décadence (Civilisation) --- Regression (Civilization) --- Verval (Beschaving) --- French language materials. --- #SBIB:309H1020 --- #SBIB:309H1025 --- #SBIB:309H516 --- Mediaboodschappen: algemene werken (met inbegrip van genres, taalgebruik en historiek) --- Mediaboodschappen met een informatieve functie --- Verbale communicatie: retoriek --- Social history --- 1970 --- -Regression (Civilization) --- French language materials --- Literary rhetorics --- 11 septembre --- la guerre en Afghanistan --- Irak --- populisme médiatique --- la chute du mur de Berlin --- la guerre de 1914 --- la guerre froide --- Islam --- Chrétienté --- les Croisades --- anti-darwinisme --- antisémitisme --- église et état
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|